fbpx

10 najważniejszych wskazówek marketingowych dla projektantów ogrodów

Jak docierać skutecznie do klienta

Cześć! 

Z tej strony Marta Dembińska i zapraszam na pierwszy wpis blogowy z dziedziny marketingu. 

O marketingu przeczytasz i posłuchasz również na grupie Teren Projektanta 

Na początek przygotowałam 10 najważniejszych wskazówek marketingowych, które możecie wdrażać krok po kroku w swoich pracowniach. A wszystko po to, żeby docierać skutecznie do klientów!

Nie będzie długiego wstępu, bo treści do przekazania mam całkiem sporo. Zaczynajmy!

 

1. Korzyści opisane językiem klienta 

Wszystkie działania marketingowe muszą mieć swój początek w poznaniu swojej grupy docelowej. Dużo będzie o tym mówić Małgosia podczas darmowego szkoleniaMusicie odpowiedzieć sobie na pytania: 

  • Kim jest Wasz klient? W jaki sposób się komunikuje? 
  • Jaki problem ma Wasz klient? Jakie ma marzenia? 

I kiedy znajdziecie odpowiedź na te pytania, to pora na drugą rundę: 

  • Jak Ty możesz pomóc klientowi? 
  • Jakie korzyści ma klient z tego, że wybierze Ciebie, a nie kogoś innego? 

Dzięki odpowiedzi na te pytania będziesz mieć podstawę do tworzenia treści, które trafią prosto w serce (i rozum :)) klienta. 

Jak docierać skutecznie do klienta

2. Twoja strona internetowa to podstawa 

Zastanów się, w jaki sposób klienci szukają projektantów ogrodów. Ja zwykle widzę takie schematy: 

  1. Pytają się o polecenia wśród znajomych, a następnie wchodzą na stronę internetową danego projektanta i czytają o nim więcej.
  2. Szukają projektanta w wyszukiwarce google i wchodzą na stronę internetową, 
  3. Pytają się o polecenia na grupach osiedlowych i następnie wchodzą na strony polecanych projektantów. 

 

W każdym z tych przypadków strona internetowa projektanta ma olbrzymie znaczenie w podejmowaniu decyzji o współpracy. 

To Twoja wizytówka, Twoje portfolio, Twoje miejsce w sieci, w którym musisz pokazać się z jak najlepszej strony. 

Na stronie komunikacja powinna być dopasowana do odbiorcy (czyli wracamy do punktu 1), bardzo ważne jest pokazanie Twojego portfolio, przedstawienie oferty i zasad współpracy, opowiedzenie o siebie i umożliwienie łatwego kontaktu. 

Pamiętaj, że samo stworzenie strony nie wystarczy. Trzeba jeszcze zadbać o jej pozycjonowanie, czyli o szereg działań, dzięki którym Twoja strona będzie się pojawiać na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach. 

Stronę internetową możesz zrobić samodzielnie! Więcej o tym przeczytasz w tym wpisie.

 

3. Facebook, Instagram, a może coś innego? 

Na Twojej liście zadań, zaraz po stronie internetowej, powinny znaleźć się social media. 

Wybór odpowiedniego medium zależy od tego, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa, jakie treści chcesz tworzyć i w czym czujesz się najlepiej. 

Ja zwykle na początek polecam Facebooka i Instagrama. To dwa media, które bardzo dobrze się sprawdzą u większości projektantów: 

  • sporo osób szuka projektantów ogrodów na lokalnych grupach na Facebooku i wtedy można od razu przekierować osoby na swój profil, 
  • na Facebooku macie możliwość zbieranie recenzji (które są ultra ważnym elementem marketingu) 
  • Instagram daje możliwość wyróżniania się sferą wizualną, a to w projektowaniu ogrodów wychodzi bardzo fajnie. 

Łatwo też publikować za jednym razem te same treści na FB i IG. 

Pamiętajcie – tutaj nie chodzi o liczbę serduszek, czy like’ów. Dla branży projektantów social media to przede wszystkim portfolio i możliwość nawiązywania relacji z potencjalną grupą odbiorców.

 

4. Mniej, a bardziej regularnie 

Liczba obowiązków marketingowych może na początku przygniatać. Kiedy to wszystko robić? 

Często jest tak, że na początku stawiamy sobie nierealne cele i zakładamy, że będziemy publikować np. 4 posty tygodniowo. 

A później przychodzi zmęczenie i znikamy na 3 miesiące. 

To bardzo złe rozwiązanie. Zdecydowanie lepiej sprawdzą się dwa, dopieszczone posty tygodniowo, niż kilka gorszej jakości. 

Media społecznościowe kochają regularność. Każda długa nieobecność oznacza utratę zasięgów (czyli Twoje posty będą docierać do mniej liczby osób), których odbudowywanie to mozolna praca. 

Jak docierać skutecznie do klienta

5. Pokaż swoją eksperckość 

Kiedy otwieramy swoją firmę, to zwykle jesteśmy pustą, niezapisaną kartką. A klienci zwykle szukają ekspertów w swoich dziedzinach… Jak nadrobić brak swojego doświadczenia? 

Jednym z rozwiązań jest pokazywanie swojej eksperckiej wiedzy. Internet daje naprawdę mnóstwo możliwości! 

Możesz: 

  • pisać bloga z poradami ogrodowymi na swojej stronie. 
  • nagrywać krótkie filmiki ze wskazówkami dotyczącymi projektowania ogrodów i publikować je na swoim kanale YouTube. 
  • pokazywać kulisy swojej pracy w story na Instagramie, 
  • publikować merytoryczne posty w social mediach, 

Pamiętaj, aby treści były zrozumiałe dla Twoich klientów 😉 

6. Referencje i przykładowe projekty kluczem do sukcesu 

Kolejnym elementem wpływającym na decyzje konsumenckie jest społeczny dowód słuszności. Uważamy, że jakieś zachowanie jest poprawne wtedy, gdy widzimy innych ludzi, którzy tak właśnie się zachowują. 

Dlatego bardzo istotne jest zbieranie referencji od klientów, pokazywanie swoich projektów i opowiadanie o ich realizacji. 

Są firmy, dla których referencje i polecenia klientów są najważniejszym elementem marketingu. To bardzo praktyczne podejście i zdecydowanie jedna z najtańszych form promocji

Ale to nie działa tak, że te referencje będą nam spadać z nieba 🙂 Zwykle trzeba o nie klientów poprosić

Dobrym sposobem jest ułatwienie tego procesu np. poprzez przesłanie linku bezpośrednio do miejsca, gdzie należy zamieścić recenzje (np. na Facebooku lub wizytówce Google) i pytań pomocniczych, które pomogą w napisaniu kilku zdań o współpracy. 

Twoje przykładowe realizacje (zarówno projekty i wizualizacje, jak i zdjęcia wykonanych już ogrodów) MUSZĄ się znaleźć na stronie www i mediach społecznościowych. 

7. Zadbaj o swój profil prywatny w social mediach  

Nie tylko media społecznościowe Twojej pracowni są ważne, ale również Twój prywatny profil. 

Warto zrobić w nim porządek raz, a dobrze. 

  1. Usuń, lub ukryj wszystkie zdjęcia i posty, których nie chcesz pokazywać swoim klientom. 
  2. Dodaj w swoim bio link do swojej pracowni i napisz, czym się zajmujesz. 
  3. Zadbaj o profesjonalne zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. 

 

Uwierz mi, klienci zaglądają na prywatne profile. I czasami nic ich nie ogranicza przed przejrzeniem wszystkiego, co było opublikowane… nawet wiele lat wcześniej! 

Dla własnego spokoju, ochrony swojej prywatności i budowania dobrego wizerunku, naprawdę warto przejrzeć swój profil prywatny. 

Przydatna może być tutaj również określenie odpowiedniej prywatności profilu.

Jak docierać skutecznie do klienta

8. Reklama? Bądź ostrożny

Pytania dotyczące reklamy są jednymi z najczęściej zadawanych mi przy okazji różnych spotkań.
Reklamy w internecie (zarówno te w social mediach, jak i w Google) są niewątpliwie bardzo istotnym elementem marketingu i często przynoszą świetne rezultaty.
Ale powinniśmy zajmować się nimi na samym końcu! Kiedy cała reszta naszego marketingu jest już poukładana.
Nawet najlepsza reklama nie pozyska klientów, jeśli pozostała komunikacja będzie zaniedbana.
W kontekście reklam polecam dwa rozwiązania:

  • współpracę z ekspertem
  • przejście kursów i samodzielne tworzenie reklam.

Tworzenie reklam samodzielnie, bez wiedzy, to w większości przypadków tylko strata pieniędzy.

9. W marketingu rządzi szczerość i autentyczność

Internet kusi, żeby powiedzieć, że się zrealizowało więcej projektów, niż rzeczywiście ma to miejsce, dodać sobie kilka lat doświadczenia, albo kreować się na kogoś całkiem innego niż się jest w rzeczywistości.
W końcu, kto to sprawdzi?
Moje doświadczenia jednak mi mówi, że prawda zawsze wychodzi na jaw. Nie warto udawać kogoś innego, niż się jest w rzeczywistości. Wyjście później z tej serii kłamstw jest bardzo trudne i prawie zawsze kończy się bardzo źle dla danej osoby.
To naprawdę widać, kiedy ktoś jest autentyczny i szczery. I to właśnie takich ludzi potrzebujemy!

10. Nawet najlepszy marketing polegnie bez dobrej obsługi klienta

Na koniec, mała przestroga 😉 Nie ma takiego działania marketingowego, który byłoby ważniejsze niż dobra obsługa klienta.
I jednocześnie w drugą stronę: Zła obsługa klienta zniszczy każdy marketing.
A to wcale nie oznacza, że klienci muszą Wam wchodzić na głowę. Jak więc zadbać o dobre relacje z klientem? Tutaj odsyłam Was już do mistrzyni w tym fachu i webinaru “Współpraca z klientem krok po kroku”.

Krok po kroku

Pamiętaj, nie od razu Rzym zbudowano. Z marketingiem powinno być tak samo. Zacznij od małych kroków. Wyznacz sobie małe cele i realizuj je kroczek po kroczku.

Ty też chcesz zacząć działać i stworzyć prosperującą pracownię projektową? 

Właśnie startuje AKADEMIA DOCHODOWEJ PRACOWNI!

To kurs, który krok po kroku przeprowadzi Cię od etapu: nie wiem jak zacząć, do etapu: mam wiedzę, mam gotową strategię działania, wiem, jak działać skutecznie. 

W czasie kursu:

  • Opracujesz 4 filary prowadzenia pracowni, aby strategicznie rozwijać swoją firmę.
  • Pokażę Ci, jak zarządzać pieniędzmi, co ułatwi Ci osiągnięcie bezpieczeństwa finansowego.
  • Określisz swoje mocne strony i możliwości, dzięki czemu zamienisz swoje zalety w wyróżnik na rynku.
  • Poznasz podstawy marketingu i sprzedaży, co pomoże Ci pozyskiwać nowych klientów.
  • Pokażę Ci, jak zbadać sytuację na rynku. Przestaniesz przejmować się konkurencją.
  • Dowiesz się co i jak kontrolować, aby utrzymywać pracownię w jak lepszej formie.
  • Opowiem Ci, jak powinien wyglądać projekt, aby spełniał oczekiwania klientów.
  • Poznasz różne formy działalności i wybierzesz najlepsze dla siebie rozwiązanie.
 

Sporo tego – to porcja wiedzy, której nie znajdziesz nigdzie indziej, oparta na: 
   – moim doświadczeniu w prowadzeniu pracowni, 
   – wiedzy marketingowej 
   – i pracy z początkującymi projektantami. 

 

Zobacz, co dokładnie czeka na Ciebie w moim kursie

AKADEMIA DOCHODOWEJ PRACOWNI!

.

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

malgosia@terenprojektanta.pl

© 2020 Teren Projektanta